Τι καινούργιο προστέθηκε στην ιστοσελίδα... | Χάρτης Ιστότοπου
Εκτύπωση Σελίδας Μείωση Γραμματοσειράς Αύξηση Γραμματοσειράς

FACEBOOK: ΓΙΑΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΤΕ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ

 

Στα τέλη του 2017, το Facebook είχε 2,2 δισεκατομμύρια δραστήριους μηνιαίους χρήστες. Η δημιουργία του Zuckerberg φαίνεται να απλώνεται σε ανθρώπους όλων των ηλικιών σε κάθε γωνιά της γης.

Πράγματι, το Facebook είναι τόσο διαδεδομένο που όλοι αναμένουν να έχετε κάποιο λογαριασμό. Αν δεν έχετε σας κοιτάζουν περίεργα. Πώς τολμάς να μην διαθέτεις ψηφιακό κόσμο;

Αλλά αν είστε ένας από τους λίγους που δεν έχουν προφίλ στο Facebook, μάλλον είστε μπροστά έναντι όλων των άλλων που υπερηφανεύονται για το γεγονός. Αν εξακολουθείτε να έχετε λογαριασμό, ήρθε η ώρα να κοιτάξετε λίγο στον καθρέφτη. Μήπως ήρθε η ώρα να σταματήσετε να χρησιμοποιείτε το Facebook;

Ακολουθούν πέντε λόγοι για τους οποίους θα πρέπει να διαγράψετε το προφίλ σας στο Facebook.

 

1. Το Facebook παρακολουθεί τα πάντα στο web

Ναι, υπάρχουν πολλά προβλήματα με την χρηστικότητα του Facebook. Ωστόσο, ίσως το πιο ανησυχητικό είναι ο τρόπος που σας παρακολουθεί στον ιστό.

Για να είμαστε δίκαιοι, το Facebook παρέχει τις υπηρεσίες του δωρεάν, αλλά σαν αντάλλαγμα δεχόμαστε να διαθέτουμε τα δεδομένα μας σε μία από τις μεγαλύτερες διαφημιστικές εταιρείες στον κόσμο.

Όμως το Facebook δεν σας παρακολουθεί μόνο όταν χρησιμοποιείτε τις υπηρεσίες του. Για να το θέσουμε καλύτερα, το κοινωνικό δίκτυο σάς παρακολουθεί ακόμα και αν δεν έχετε κάποιο λογαριασμό.

Το συγκεκριμένο θέμα δημοσιεύτηκε πρόσφατα, όταν οι βελγικές αρχές αποφάσισαν ότι το Facebook έπρεπε να διαγράψει όλα τα δεδομένα που είχε συλλέξει από τους Βέλγους πολίτες. Οι εισαγγελείς ανέφεραν ότι το Facebook ήταν παράνομο στη συλλογή δεδομένων.

Ο μόνος τρόπος για να δείξετε τη δυσαρέσκειά σας σε αυτή την εισβολή στην ιδιωτική σας ζωή είναι να απομακρυνθείτε από την υπηρεσία.

 

2. Πειράματα με ανθρώπους

Το 2012 το Facebook πραγματοποίησε ένα πείραμα σε 689.000 χρήστες του.

Για ένα διάστημα αρκετών μηνών, οι μισοί «συμμετέχοντες» έβλεπαν θετικό περιεχόμενο και οι άλλοι μισοί αρνητικό.

Εκτός από τα ηθικά ζητήματα που προκύπτουν, θα μπορούσε να σκεφτεί κάποιος ότι το αρνητικό περιεχόμενο θα μπορούσε να έχει πολύ αρνητικά αποτελέσματα σε χρήστες που είχαν ήδη συναισθηματικά προβλήματα.

Και δεν είναι η μόνη φορά που το Facebook έχει παίξει με το συναίσθημα των χρηστών του. Υπάρχουν τουλάχιστον άλλα επτά παραδείγματα την τελευταία δεκαετία. Έτσι μπορούμε να πούμε ότι το Facebook σάς βλέπει σαν εργαστηριακό αρουραίο.

 

3. Fake News

Τα τελευταία έξι χρόνια, το Facebook προσπαθεί όλο και περισσότερο να γίνει ένα portal ειδήσεων. Έτσι, αφού η εταιρεία επιθυμεί να κάνει αυτή τη στροφή, επιφορτίζεται και με την υποχρέωση της αξιοπιστίας.

Όμως όλα δείχνουν ότι απέτυχε. Το Facebook επιτρέπει στις ψεύτικες ειδήσεις να κυκλοφορούν, επηρεάζοντας την κοινή γνώμη και διαμορφώνοντας αποτελέσματα εκλογών.

Αν το Facebook είναι η κύρια πηγή για να παρακολουθείτε τα νέα, μάλλον ήρθε η ώρα να αποχωρήσετε.

 

4. Αμφισβητήσιμες πρακτικές ιδιωτικού απορρήτου

Το Faceboοk έχει περιπλέξει πάρα πολύ τις ρυθμίσεις απορρήτου από τότε που κυκλοφόρησε online. Δεν το πιστεύετε; Παραθέτουμε ένα απόσπασμα του Zuckerberg στην Guardian το 2010:

«Με απλά λόγια, πολλοί από εσάς σκέφτηκαν ότι οι έλεγχοι [ιδιωτικού απορρήτου] ήταν πολύ περίπλοκοι. Η πρόθεσή μας ήταν να σας δώσουμε πολλούς λεπτομερείς ελέγχους, αλλά αυτό μπορεί να μην ήταν αυτό που ήθελαν πολλοί από εσάς. Χάσαμε το σήμα».

Η κατάσταση είναι καλύτερη σήμερα, οκτώ χρόνια αργότερα; Ναι, το Facebook προσφέρει ρυθμίσεις απορρήτου για όλα σχεδόν, αλλά χρειάζεστε ένα ολόκληρο εγχειρίδιο για να βρείτε την κάθε κρυφή επιλογή. Δεν είναι σκόπιμα φιλικό προς τον χρήστη.

Γιατί λοιπόν οι ρυθμίσεις απορρήτου είναι τόσο συγκεχυμένες; Παραθέτουμε ένα απόσπασμα από την πολιτική απορρήτου του Faceboοk το 2005:

«Καμία προσωπική πληροφορία που υποβάλετε στο Faceboοk δεν θα είναι διαθέσιμη σε οποιονδήποτε χρήστη του ιστότοπου ο οποίος δεν ανήκει σε τουλάχιστον μία από τις ομάδες που έχετε καθορίσει στις ρυθμίσεις απορρήτου σας».

Και παρακάτω είναι ένα απόσπασμα από την τρέχουσα πολιτική[1]:

«Όταν χρησιμοποιείτε εφαρμογές τρίτων κατασκευαστών, ιστότοπους ή άλλες υπηρεσίες που χρησιμοποιούν ή είναι ενσωματωμένες στο [Facebook], ενδέχεται να λάβουν πληροφορίες σχετικά με το τι καταχωρείτε ή μοιράζεστε. [...] Χρησιμοποιούμε όλες τις πληροφορίες που έχουμε για εσάς για να σας δείξουμε σχετικές διαφημίσεις. [...] Και μεταφέρουμε πληροφορίες σε πωλητές, παρόχους υπηρεσιών και άλλους εταίρους».

Μάλλον δεν χρειάζεται να πούμε περισσότερα. Τα παραπάνω αποσπάσματα λένε τη δική τους ιστορία. Το Facebook θέλει να παραβλέψετε τις ρυθμίσεις, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα σας.

 

5. Το Facebook έχει ξεχάσει τις ρίζες του

Όταν κυκλοφόρησε το Faceboοk για πρώτη φορά ήταν πραγματικά επαναστατικό. Σίγουρα, ιστοσελίδες όπως το MySpace είχαν κάποια προηγούμενη επιτυχία, αλλά το Faceboοk ήταν το πρώτο δίκτυο που ήταν πραγματικά κατάλληλο για ευρεία χρήση.

Και το αγαπήσαμε. Το feed μας ήταν γεμάτο με φωτογραφίες και ενημερώσεις από τους στενούς φίλους μας.

Όμως, με τον καιρό το newsfeed άλλαξε. Υπάρχει κατακλυσμός αναρτήσεων από διαφημιζόμενους, σελίδες που σας άρεσαν χρόνια πριν, και εταιρείες «ειδήσεων» κάνοντας το δίκτυο να χάσει την αρχική του γοητεία.

Η ηγεσία του Faceboοk φαίνεται να αναγνωρίζει το πρόβλημα. Τον Ιανουάριο του 2018, ο Zuckerberg ανακοίνωσε ότι «θα δείτε περισσότερα από τους φίλους, την οικογένειά σας και τις ομάδες σας» στο newsfeed σας τους επόμενους 12 μήνες.

Ακούγεται πολύ ελπιδοφόρο, αλλά όλοι γνωρίζουμε ότι το Faceboοk δεν θα γίνει αυτό που ήταν πριν το 2010.

 

Πρέπει να σταματήσουμε να χρησιμοποιούμε το Facebook;

Παραπάνω δεν αναφέραμε άλλα πιο προφανή ζητήματα, όπως τις χαμένες ώρες στο κοινωνικό δίκτυο ή την ανάγκη να αποδείξουμε σε όλους το πόσο ευτυχισμένοι είμαστε. Η ευτυχία προβάλλεται, με εικόνες και smilies, ενώ η δυστυχία δεν συγχωρείται. Η επίδειξη και το glamour δοξάζεται, και οι λυπηρές ειδήσεις γίνονται αποδεκτές με like και share.

Αν σας αρέσει όλο αυτό, συνεχίστε ακάθεκτοι...

 


 

ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ

[1]. https://www.facebook.com/policy.php

 


 

(Πηγή: https://iguru.gr/168080/facebook-blues (ιστοσελίδα με νέα για την τεχνολογία))

(Διεύθ.: http://www.imglyfadas.gr/portal/gr/details.asp?cdPro={F12E9C09-3E98-4FD6-A5B7-215408F693F8})

 


 

Εκτύπωση Σελίδας Μείωση Γραμματοσειράς Αύξηση Γραμματοσειράς
Ἐπιστροφή στήν ἀρχή τῆς σελίδας