Τι καινούργιο προστέθηκε στην ιστοσελίδα... | Χάρτης Ιστότοπου
Εκτύπωση Σελίδας Μείωση Γραμματοσειράς Αύξηση Γραμματοσειράς

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΓΛΥΦΑΔΑΣ, Ε. Β. Β. & Β. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ «ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗΣ»

 

Eν Βούλα τῃ 12ῃ Απριλίου 2017

 

Προς το Χριστεπώνυμον Πλήρωμα

της καθ᾿ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως

 

Αγαπητοί μου αδελφοί και αγαπητά μου τέκνα εν Κυρίῳ,

Με το παρόν, επιθυμούμε να σας ενημερώσουμε σχετικά με κάποιες καταγγελίες που ήλθαν εις γνώσιν μας, οι οποίες αφορούν σεμινάρια που δημιουργούν ποιμαντικά προβλήματα. Ειδικώτερα, προς ενημέρωση του Ορθοδόξου ποιμνίου και μόνο, σεβόμενοι την τιμή και την υπόληψη των εμπλεκομένων προσώπων, σας ενημερώνουμε περί των σεμιναρίων που πραγματοποιούν οι κύριοι Θεοφάνης και Δημήτριος Μπούκας, τους οποίους είμαστε υποχρεωμένοι να κατονομάσουμε καθαρά και μόνο για ποιμαντικούς λόγους, χάριν της αληθείας.

Τα σεμινάρια του κυρίου Θεοφάνους Μπούκα είναι γνωστά από την εποχή του πατρός Αντωνίου Αλεβιζοπούλου και είχαν χαρακτηριστεί από τον κορυφαίο του αντιαιρετικού αγώνος, τον μακαριστό πατέρα Αντώνιο Αλεβιζόπουλο, ως «αντιχριστιανικά», το δε σύστημά του «ανακάτεμα διαφόρων μεθόδων, όπως του Σίλβα Μάιντ Κοντρόλ, της Σαηεντόλοτζυ και άλλων ψυχολατρειών, ινδουισμού κ.λπ.»[1]. Τα σεμινάρια αυτά συνεχίζονται μέχρι σήμερα, τόσο από τον προαναφερθέντα όσο και από τον υιό του Δημήτριο. Το δε ποιμαντικό μας πρόβλημα ανακύπτει καθότι τα ανωτέρω πρόσωπα, τα οποία σεβόμεθα όπως και κάθε άλλο πρόσωπο, είναι βαπτισμένοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, οι οποίοι αναμειγνύουν Χριστιανικά με εξωχριστιανικά στοιχεία στα γραφόμενα, στα CDs και τα σεμινάριά τους.

Παραθέτουμε κάποια ενδεικτικά στοιχεία από τα γραφόμενα, τα CDs και τα σεμινάριά τους, που είναι ασυμβίβαστα με την Ορθόδοξη πίστη και ζωή:

1. «Η αγάπη[2] είναι συνειδητότητα και, όταν ανθίζει, αυξάνει την ευφυΐα»[3]. ΑΛΛΑ: Αυτό αποτελεί ανατολικοθρησκευτική θεώρηση. Για τον Ορθόδοξο Χριστιανό η αγάπη δεν είναι συνειδητότητα, η αγάπη είναι πρόσωπο· η αγάπη είναι ο ίδιος ο Χριστός, με τον οποίο κοινωνούμε διαμέσου των Μυστηρίων και όχι διαμέσου σεμιναρίων. Επιπλέον, ο στόχος μας δεν είναι να αυξήσουμε την ευφυΐα μας, αλλά να γίνουμε «μωροί εν Χριστώ», δηλαδή αληθινά σοφοί.

2. «Εντατικό εργαστήριο για το πώς να επιτύχουμε, δια της εσωτερικής “σιωπής”, ένα μη παραμένοντα νου, ώστε να λειτουργεί η ευφυΐα μας αυθόρμητα»[4]. ΑΛΛΑ: ο μη παραμένων νους συνιστά άδειασμα του νου, και αυτό αποτελεί πρακτική του Βουδισμού και των ανατολικών θρησκειών. Ο Ορθόδοξος Χριστιανός δεν επιχειρεί να αδειάσει το νου του, αλλά να τον γεμίσει με τον Χριστό. Ο Ορθόδοξος Χριστιανός δεν έχει άλογη πίστη, ούτε επιθυμεί την κατάργηση της λογικής σκέψεώς του, και επικαλείται, εν ταπεινώσει, τη φώτιση του Τριαδικού Θεού και όχι την εσωτερική του ευφυΐα.

3. Ο Χριστιανός δεν χρειάζεται σεμινάρια, όπως το σεμινάριο «Η Τέχνη των Νικητών»[5], διότι αγωνίζεται να γίνει ταπεινός. Αν κάποιος είναι νικητής, αυτός είναι μόνο ο Χριστός. Ο Χριστιανός που είναι ταπεινός και έχει εμπιστοσύνη στον Θεό καταπολεμά «το άγχος και την αγωνία στην καθημερινότητά» του με τα όπλα της Εκκλησίας και όχι με μεθόδους και σεμινάρια, και φυσικά δεν επιδιώκει να «μετατρέψει τα αρνητικά συναισθήματα σε θετικά»[6] με σεμινάρια, προγράμματα και μεθόδους «Αυτοπροστασίας». Αν ως αρνητικά συναισθήματα νοούνται τα πάθη, ο Χριστιανός τα ξεριζώνει με αγώνα, μετάνοια και εξομολόγηση. Αν νοούνται τα άγχη, οι αγωνίες και οι φόβοι, η αγάπη προς τον Τριαδικό Θεό «έξω βάλλει τον φόβο» και η εμπιστοσύνη προς το Θεό νικά άγχη και αγωνίες. Αν ως αρνητικά συναισθήματα νοούνται «η αληθινή μετάνοια, οι τύψεις της συνειδήσεως, η χριστιανική έννοια της αμαρτίας»[7], τότε αυτό αποτελεί αντιχριστιανική διδασκαλία.

4. Ο Χριστιανός δεν αναζητά «εργαλεία» για να «δραπετεύσ[ει] προς την αφθονία»[8]. Ούτε σεμινάρια του τύπου «Πώς να προσελκύσετε τον πλούτο»[9]. Ούτε σε περιόδους οικονομικής κρίσης. Γιατί; Διότι «ο Χριστιανός δεν αποβλέπει στην υλική ευημερία, ούτε ειδωλοποιεί τον πλούτο και τα πάθη της σάρκας του. Ακολουθεί τον δρόμο της άσκησης και της ταπείνωσης, της θεληματικής απάρνησης του πλούτου και των απολαύσεων της ηδονής, γιατί γνωρίζει πως το πολίτευμά του είναι στον ουρανό»[10].

5. Ο Χριστιανός δεν αυτοθαυμάζεται, διότι ο αυτοθαυμασμός, όπως γνωρίζουν όσοι έχουν πνευματική ζωή, ταυτίζεται με την εκδήλωση υπερηφανείας. Ο Ορθόδοξος Χριστιανός αγωνίζεται και προτρέπει και τα παιδιά για την απόκτηση της (υψοποιού) ταπεινώσεως και την εκρίζωση της (δαιμονικής) υπερηφανείας. Ο Ορθόδοξος Χριστιανός καλλιεργεί την αυτομεμψία. ΑΛΛΑ: σε βιβλίο των προαναφερθέντων διαβάζουμε: «Είσαι ένας θαυμάσιος άνθρωπος! Μπορείς να αποδεικνύεις στον εαυτό σου πως αξίζεις... Να έχεις ένα μπλοκάκι, όπου θα σημειώνεις: ...τις φορές που έκανες κάτι ωραίο και σημαντικό... Όταν σε προσβάλλουν... να ανοίγεις το μπλοκάκι αυτό για να σου θυμίζει τι θαυμάσιος άνθρωπος είσαι»[11].

6. Σε σχετικό CD της «Τέχνης των Νικητών» ακούμε: «Χρειάζεται να πάρουμε μια γενναία απόφαση. Θα είμαι θετικός και θα αγαπώ τον εαυτό μου ή θα είμαι αρνητικός και θα δέρνω τον εαυτό μου... Εύχομαι να επιλέξεις το πρώτο, γιατί το θετικό έλκει το θετικό και το αρνητικό έλκει το αρνητικό... Αυτή λοιπόν θα είναι η πρώτη γενναία απόφαση που χρειάζεται να πάρεις. Θα είμαι θετικός και θα αγαπώ τον εαυτό μου ή θα μείνω αρνητικός και θα δέρνω τον εαυτό μου με άσχημα συναισθήματα και άσχημες εικόνες και άσχημες καταστάσεις; Τι αποφασίζεις; Εύχομαι να αποφασίσεις το πρώτο... Αποφάσισε τώρα ότι αποδέχεσαι τον εαυτό σου ανεξάρτητα από τα σφάλματα ή τις ατέλειές σου... Μπορείς να δώσεις στον εαυτό σου περισσότερη αποδοχή κι αγάπη;»[12]. ΑΛΛΑ: Η βάση της Ορθοδόξου διδασκαλίας είναι η αγάπη προς τον Τριαδικό Θεό και προς τον συνάνθρωπο. Όταν ο εαυτός γίνεται κέντρο, τότε μιλάμε για φιλαυτία.

7. Τεχνικές αναπνοής, χαλάρωσης και καθοδηγούμενης φαντασίας αποτελούν χαρακτηριστικά του διαλογισμού, ο οποίος είναι απολύτως ασύμβατος με την Ορθόδοξη πίστη και ζωή. Τεχνικές αναπνοής, χαλάρωσης και καθοδηγούμενης φαντασίας συναντούμε σε κείμενα και CDs των εν λόγω προσώπων[13]. Τα βήματα που ακολουθούνται στην εφαρμογή αυτών των πρακτικών είναι τα ίδια βήματα που ακολουθούνται στην πρακτική του διαλογισμού και έχουν κινδύνους για τη σωματική, ψυχική και πνευματική υγεία. Ενδεικτικά:

«Αναπνέετε αργά και κανονικά, ως εξής: Με το «ένα» εισπνέετε, με το «δύο» εκπνέετε, με το «τρία» εισπνέετε, με το «τέσσερα» εκπνέετε κ.ο.κ., έως ότου μπορέσετε να διατηρήσετε αυτόν τον κανονικό ρυθμό αναπνοής, χωρίς να μετράτε.

...Διατηρώντας αυτόν τον κανονικό ρυθμό αναπνοής, χαλαρώστε κάθε μέρος του σώματός σας με την σειρά. Πρώτα το δεξί σας χέρι: αφήστε τα δάκτυλα ελεύθερα, έπειτα ολόκληρο το χέρι από τον καρπό και κάτω, έπειτα τον βραχίονα, από τον ώμο, κ.ο.κ. Κατόπιν το αριστερό χέρι, τον αριστερό βραχίονα, τα πόδια, τους ώμους, τον λαιμό και, στο τέλος, χαλαρώστε τους μυς του προσώπου γύρω από το στόμα. Στην συνέχεια τα μάτια: αφήστε τα βλέφαρά σας να βαρύνουν μόνα τους, έως ότου μισοκλείσουν. Αισθανθείτε όλη την ένταση να ρέει έξω από το σώμα σας, αφήνοντάς το αδρανές και χαλαρό, σαν να φεύγει αέρας από μπαλόνι.

...Συνεχίστε να αναπνέετε κανονικά και, καθώς θα εκπνέετε, να λέτε στον εαυτό σας: «Βγάζω όλο το περιεχόμενο του μυαλού μου. Διώχνω όλες τις σκέψεις, όλες τις έννοιες, όλα τα άγχη». Καθώς θα εισπνέετε, να λέτε με τον ίδιο τρόπο: «Δέχομαι ειρήνη, ηρεμία και αταραξία». Έτσι αδειάζετε σταδιακά το μυαλό σας, πλησιάζοντας το πλήρες κενό»[14].

8. Σε σχετικό CD ακούμε: «Στην άσκηση που θα κάνουμε φαντάσου ότι στην περιοχή του στήθους υπάρχει ένα παράθυρο. Για να λειτουργήσει καλύτερα η άσκηση, θα χρειαστεί να καθίσεις αναπαυτικά με τα πόδια να πατούν καλά στο έδαφος, τον κορμό ίσιο και τους ώμους ανοιχτούς, έχοντας το κεφάλι με μια κλίση ελαφρώς προς τα κάτω. Συνήθως, βοηθάει και διευκολύνει να κλείσεις τα μάτια σου, γιατί αυτό διευκολύνει να συγκεντρωθείς στις άλλες αισθήσεις της ακοής και της εμπειρίας των συναισθημάτων σου, γιατί μ᾿ αυτά θα εργαστούμε τώρα. Σε λίγο θα σου πω να σκεφτείς κάτι που δεν μπορείς να κάνεις, κάτι που σε δυσκολεύει. Ένα “δεν μπορώ”. Μετά θα παρατηρήσεις το συναίσθημα που αναδύεται καθώς σκέφτεσαι αυτό που θα ήθελες να έχεις και δεν μπορείς να το έχεις. Στη συνέχεια, θα ανοίξουμε το παράθυρο και θα επιτρέψεις σ᾿ αυτό το συναίσθημα να φύγει. Με αυτό τον τρόπο εργαζόμαστε χρησιμοποιώντας τη φαντασία μας... Τώρα, άνοιξε το παραθυράκι και επίτρεψε στο συναίσθημα αυτό να φύγει και να διαλυθεί. Φαντάσου το να φεύγει από το παράθυρο σαν καπνός ή σαν κάποιο υλικό που εξατμίζεται και διαλύεται και φεύγει. Βοηθάει το να παίρνεις αναπνοή από το στόμα και καθώς ανοίγεις το παράθυρο αυτό να αφήνεις το συναίσθημα να φεύγει εκπνέοντας πάλι από το στόμα»[15]. Αυτά αποτελούν ξεκάθαρα βήματα διαλογισμού. Μάλιστα, στις ανατολικές θρησκευτικές πρακτικές η φαντασία παίζει κυρίαρχο ρόλο. ΑΛΛΑ: οι Πατέρες της Εκκλησίας συνιστούν να είμαστε προσεκτικοί, διότι η φαντασία συνιστά χώρο δράσης δαιμονικών δυνάμεων, και διδάσκουν την απαλλαγή του νου από τέτοιες φαντασίες.

9. «Θέλω να φανταστείς ότι υπάρχει ένα τμήμα του εαυτού σου, που αντιπροσωπεύει τη θετική άποψη της συνήθειάς σου να καπνίζεις. Φαντάσου, λοιπόν, το τμήμα του εαυτού σου που θέλει να καπνίζεις, σε ένα από τα χέρια σου, ας πούμε στο δεξί σου χέρι. Πρότεινε το δεξί σου χέρι μπροστά και μίλησε σε εκείνο το τμήμα. Πες του, με τη φαντασία σου, ότι αναγνωρίζεις το γεγονός ότι αυτό έχει μια θετική πρόθεση[16], όταν σε σπρώχνει να καπνίζεις, και ζήτησέ του να σου πει, ποια είναι η θετική πρόθεσή του σε αυτή την απαίτηση... Ευχαρίστησε το τμήμα αυτό για την απάντησή του, πες του ότι πραγματικά αναγνωρίζεις τη σημασία που έχει για σένα η συγκεκριμένη θετική πρόθεσή του και ευχαρίστησέ το γι᾿ αυτήν. Ύστερα άφησε το δεξί σου χέρι εκεί προτεταμένο στα δεξιά σου. Και τώρα φαντάσου μία αναπαράσταση του άλλου τμήματος, με την απαίτησή του να κόψεις το τσιγάρο, στο άλλο σου χέρι, στο αριστερό. Πρότεινε αυτό το χέρι μπροστά σου και μίλησε στο τμήμα αυτό... Και τώρα μίλησε και στα δύο τμήματα, και βεβαιώσου ότι το καθένα αναγνωρίζει τη θετική πρόθεση του άλλου και το γεγονός ότι σε ένα βαθύτερο επίπεδο και τα δύο έχουν την ίδια θετική πρόθεση»[17]. ΑΛΛΑ: αυτά ταυτίζονται με πρακτικές των ανατολικών θρησκειών και του αποκρυφισμού, όπου οι άνθρωποι συνομιλούν, μέσω της φαντασίας, με διάφορα μέρη του σώματος.

10. Σε άλλο «εντατικό βιωματικό πρόγραμμα 5 ωρών, θα δοθούν πολύτιμα εφόδια, που μπορούμε να χρησιμοποιούμε ώστε να αξιοποιούμε περισσότερο από το δυναμικό μας»[18]. Αλλού, λένε, «ανακαλύπτουμε ΒΙΩΜΑΤΙΚΑ την αληθινή ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ», αφού «Έχουμε απωθήσει μέσα μας τον μεγαλειώδη εαυτό μας, το 90% των δυνάμεών μας»[19]. Ενώ σε άλλα Μαθήματα προτρέπουν: «Ξύπνα ΤΩΡΑ τον γίγαντα δυνάμεων που κρύβεις μέσα σου και κατάκτησε τη ζωή!»[20]. Ενώ «Θέλω και Μπορώ... Με τα CD αυτά, μπορείς να τροφοδοτήσεις το δικό σου υποσυνείδητο με μηνύματα δημιουργικά και εποικοδομητικά, για να επηρεάσεις ανάλογα την ζωή σου. Κάποτε σκέφτηκες τον εαυτό σου λαμπρό, δημιουργικό, επιτυχημένο, θαρραλέο, ευγενικό, ευτυχισμένο και περιζήτητο στο περιβάλλον και την εργασία σου. Από σένα εξαρτάται να πραγματοποιήσεις το όραμα του εαυτού σου και να ενσαρκώσεις το ιδανικό που οραματίστηκες»[21]. ΑΛΛΑ: η διδασκαλία ότι μέσα μας βρίσκεται ένας «γίγαντα[ς] δυνάμεων» ή «“απεριόριστη Δύναμη”, την οποία μπορούμε με τη σκέψη ή τη νοητική μας στάση να δραστηριοποιήσουμε, είναι αντιχριστιανική»[22]. Τα ανωτέρω εμπίπτουν, σύμφωνα με τον μακαριστό π. Αντώνιο Αλεβιζόπουλο, αλλά και άλλους ειδικούς, στη θεολογική κατηγοριοποίηση της ψυχολατρείας. «Ψυχολατρείες χαρακτηρίζονται οι ομάδες εκείνες της “Νέας Εποχής” και του αποκρυφισμού, που υπόσχονται να αναπτύξουν ολόκληρο το “δυναμικό του νου” ή τη συνείδηση του ανθρώπου... Οι ομάδες αυτές υπόσχονται σ᾿ αυτούς που θα ακολουθήσουν τις συνταγές τους, πάντοτε έναντι υψηλής αμοιβής, να τους χαρίσουν τον κόσμο της απαλλαγής από το άγχος, το στρες, τον κόσμο της σωτηρίας. Όμως, ισχυρίζονται, “δεν πρέπει να την περιμένουμε απ᾿ έξω, από τον Θεό, αλλά την κρύβουμε μέσα μας και θα πρέπει, με την καθοδήγηση και τη μέθοδο που προσφέρει η οργάνωση, να την ανακαλύψουμε και να την ενεργοποιήσουμε, ώστε να πετύχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα”»[23].

Εκτενώς με το θέμα των Ψυχολατρειών και με μεθόδους όπως ο Νευρογλωσσικός Προγραμματισμός ασχολήθηκε και το 4ο Διορθόδοξο Συνέδριο του Δικτύου Πρωτοβουλιών Μελέτης Θρησκειών και Καταστροφικών Λατρειών. Με το Νευρογλωσσικό Προγραμματισμό έχει ασχοληθεί επανειλημμένως και η Miviludes (Διϋπουργική Επιτροπή Επαγρύπνησης και Αγώνα εναντίον των Σεκτών). Εκτός από το Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό Αιρέσεων[24], η μέθοδος του Νευρογλωσσικού Προγραμματισμού βρίσκεται και σε ευρετήρια σεκτών θεολογικών κέντρων του εξωτερικού[25].

Εκτός από ασύμβατη με την Ορθόδοξη Θεολογία, η μέθοδος του Νευρογλωσσικού Προγραμματισμού φαίνεται ότι έχει και τα χαρακτηριστικά της ψευδοεπιστήμης. Με τη μέθοδο αυτή έχουν ασχοληθεί επιστήμονες, ερευνητές και επιστημονικοί φορείς στο εξωτερικό, οι οποίοι βεβαιώνουν για την έλλειψη επιστημονικής τεκμηρίωσης της μεθόδου. Έχοντας, με τη χάρη του Κυρίου, σπουδές στην κοινωνιολογία, τη νομική και την ψυχολογία – και δεν το λέγω καυχόμενος – αντιλαμβάνομαι τη μέθοδο ως επιστημονικά μετέωρη.

Από όλα τα ανωτέρω, προκύπτει ξεκάθαρα ότι οι δραστηριότητες και οι εκδόσεις των ανωτέρω προσώπων, των οποίων την τιμή και την υπόληψη σεβόμεθα δεόντως, διαπνέονται από ένα πνεύμα της «Νέας Εποχής» που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αντι-Ευαγγελικό. Η μίξη Ορθόδοξων Χριστιανικών στοιχείων με στοιχεία και πρακτικές των ανατολικών θρησκειών και του αποκρυφισμού, η χρησιμοποίηση Ορθόδοξων Χριστιανικών όρων και εννοιών με διαφορετική νοηματοδότηση, η παρερμηνεία χωρίων της Αγίας Γραφής μας γεμίζουν με αγωνία για να μην πλανηθούν τα πιστά μέλη μας. Ως εκ τούτου, η Ιερά Μητρόπολις συνιστά στους πιστούς Χριστιανούς να αποφεύγουν οποιαδήποτε συμμετοχή στα σεμινάρια και στις δραστηριότητες των προαναφερθέντων προσώπων, τους δε ιδίους, πατρικά παρακαλεί θερμά να σταματήσουν όλες τις σχετικές δραστηριότητες, προς όφελος της ψυχής τους και χάριν της σωτηρίας τους.

Τέκνα εν Κυρίῳ αγαπητά, ας μην σταυρώνουμε τον Κύριό μας κηρύττοντας και ακολουθώντας αιρετικές και πλανεμένες διδασκαλίες. Γρηγορείτε και προσεύχεσθε. Έσεσθε έτοιμοι να υποδεχθείτε τον Αναστάντα Χριστό.

 

Με πατρικές ευχές και ευλογίες,

 

† Ὁ Γλυφάδας, Ἑλληνικοῦ, Βούλας, Βουλιαγμένης καί Βάρης,

 

ΠΑΥΛΟΣ ὁ Α´

 


 

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ

[1]. † π. Αντωνίου Αλεβιζοπούλου, «Εκκλησιαστική Αλήθεια», φύλλο 1-16/2/1995.

[2]. Όλα τα έντονα στοιχεία προέρχονται από το πρωτότυπο.

[3]. http://1stepsuccess.com/el/project/%CF%80%CF%8E%CF%82-%CE%BD%CE%B1-%CE%B5%CE%AF%CE%BC%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B5-%CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%BD%CE%B1%CE%AF%CE%BF%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B6%CF%89%CE%AE-%CE%BC%CE%B1%CF%82/ (από σεμινάριο με τίτλο «Πώς να είμαστε γενναίοι στη ζωή μας»).

[4]. http://1stepsuccess.com/el/project/%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%84%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%83%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AD%CF%82-%CF%80%CF%81%CE%BF%CE%B8%CE%AD%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82/

[5]. http://www.texni-nikiton.gr/?page_id=730

[6]. Ένθ. ανωτ.

[7]. † π. Αντωνίου Αλεβιζοπούλου, ένθ. ανωτ.

[8]. http://www.texni-nikiton.gr/?page_id=730

[9]. http://www.cityportal.gr/articles_det1.asp?subcat_id=188&article_id=26430

[10]. † π. Αντωνίου Αλεβιζοπούλου, «Χριστιανική θεώρηση της κίνησης του Θεοφάνη Μπούκα και των Ψυχολατρειών».

[11]. Θεοφάνους Μπούκα, Δημητρίου Μπούκα, Ροδιανής Βορεάδου, Ξεπετάξτε το Διάβασμα, Επιμορφωτική Συμβουλευτική 2006, σελ. 27-28.

[12]. Δημητρίου Μπούκα, CD-εισαγωγή στην «Τέχνη των Νικητών».

[13]. Ενδεικτικά: Θεοφάνους Μπούκα, Δημητρίου Μπούκα, Ροδιανής Βορεάδου, Ξεπετάξτε το Διάβασμα, Επιμορφωτική Συμβουλευτική 2006, σελ. 29, Δημητρίου Μπούκα, CD-εισαγωγή στην «Τέχνη των Νικητών».

[14]. 8+1 ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ, σελ. 10.

[15]. Δημητρίου Μπούκα, CD-εισαγωγή στην «Τέχνη των Νικητών».

[16]. Ο όρος «πρόθεση» ή «θετική πρόθεση» αποτελεί ορολογία του αποκρυφισμού.

[17]. Δημητρίου Μπούκα και Ροδιανής Βορεάδου, Η τεχνολογία της αλλαγής - Γνωριμία με το NLP, Αριστεία, 2000, σελ. 181-182.

[18]. http://www.cityportal.gr/articles_det1.asp?subcat_id=188&article_id=94052

[19]. http://1stepsuccess.com/el/project/%CE%B7%CF%81%CF%89%CF%8A%CE%BA%CE%AE-%CE%B1%CF%80%CF%8C%CE%B4%CF%81%CE%B1%CF%83%CE%B9%CF%82/

[20]. http://1stepsuccess.com/el/%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%B1/ebooks/81-%ce%b4%cf%81%cf%8c%ce%bc%ce%bf%ce%b9-%ce%b6%cf%89%ce%ae%cf%82-%ce%bc%ce%b1%ce%b8%ce%ae%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b1-%ce%b1%cf%85%cf%84%ce%bf%cf%88%cf%85%cf%87%ce%bf%ce%bb%ce%bf%ce%b3%ce%af%ce%b1%cf%82/

[21]. http://1stepsuccess.com/el/%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%B1/cds/%ce%b8%ce%ad%ce%bb%cf%89-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%bc%cf%80%ce%bf%cf%81%cf%8e/

[22]. † π. Αντωνίου Αλεβιζοπούλου, «Χριστιανική θεώρηση της κίνησης του Θεοφάνη Μπούκα και των Ψυχολατρειών».

[23]. Θεοφιλεστ. Επισκόπου Καρπασίας, Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό Θρησκειών και Αιρέσεων, Ι.Μ. Τροοδιτίσσης, Κύπρος, 2002.

[24]. Ένθ. ανωτέρω.

[25]. http://www.watchman.org/index-of-cults-and-religions/#N και http://www.cults.co.nz/n.php

 


 

(Διεύθ.: http://www.imglyfadas.gr/portal/gr/details.asp?cdPro={A85539B7-DA0B-4BCB-B0CE-6D4CDA3869DD})

 


 

Εκτύπωση Σελίδας Μείωση Γραμματοσειράς Αύξηση Γραμματοσειράς
Ἐπιστροφή στήν ἀρχή τῆς σελίδας