Τι καινούργιο προστέθηκε στην ιστοσελίδα... | Χάρτης Ιστότοπου
Εκτύπωση Σελίδας Μείωση Γραμματοσειράς Αύξηση Γραμματοσειράς

Η ΠΟΙΝΗ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ. ΑΠΑΝΘΡΩΠΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΡΑΞΗ

Του Αρχιμ. Τιμοθέου Κιλίφη

 

Η ποινή του θανάτου μας είναι γνωστή από τότε που ελέγχουμε την ανθρώπινη ιστορία. Όλοι οι αρχαίοι λαοί την χρησιμοποίησαν, με διαφορετικό τρόπο ο καθένας, ανάλογα με το πολιτιστικό τους επίπεδο.

Οι θανατικές ποινές ισχύουν και σήμερα στους περισσότερους λαούς. Έχουν όμως μετριαστεί οι τρόποι. Μέχρι τον περασμένο αιώνα οι τρόποι ήσαν άγριοι και έδειχναν την άγρια εκδίκηση του κράτους προς το θανατοποινίτη. Το σταύρωμα, ο λιθοβολισμός, ο τεμαχισμός κάτω από τροχούς, το κάψιμο, το γδάρσιμο, ήσαν μερικοί από τους συνηθισμένους τρόπους θανατικών εκτελέσεων. Σήμερα οι πιο συνηθισμένοι τρόποι είναι ο απαγχονισμός, ο τουφεκισμός και η ηλεκτρική καρέκλα. Στο σημείο αυτό ας μην έχουμε παράπονο, κάτι πρόσφερε και ο πολιτισμός.

Τίθεται όμως το μεγάλο ερώτημα: Η ποινή του θανάτου εξυπηρετεί τους σκοπούς για τους οποίους επιβάλλεται; Είναι αναγκαίο κακό;

Η ποινή του θανάτου από παιδαγωγικής πλευράς δε φαίνεται να εξυπηρετεί κανένα σκοπό. Είναι αντιπαιδαγωγική και αντιψυχολογική. Ο πεθαμένος φυσικά δεν παιδαγωγείται. Οι υπόλοιποι σκληρύνονται. Η θεωρία του εκφοβισμού είναι σκέτη πλάνη.

Υπάρχει όμως και μια άλλη, πολύ πιο σημαντική, απόδειξη για την κατάργηση της ποινής του θανάτου. Στις χώρες που καταργήθηκε η ποινή του θανάτου, όχι μόνο δεν αυξήθηκαν οι εγκληματίες, αλλά και μειώθηκαν αισθητά.

Αν, μάλιστα, λάβουμε υπ᾿ όψιν και τις καταδίκες αθώων, τότε η ποινή του θανάτου είναι σκέτο έγκλημα.

Η αληθινή θεολογική επιστήμη προσφέρει κι αυτή πολλά στο θέμα. Μας συνειδητοποιεί ότι όλοι είμαστε ένοχοι. Όλοι είμαστε καταδικασμένοι σε θάνατο. Μετά την πτώση μας ο θάνατος έγινε η σκιά μας. Μας απελευθέρωσε όμως «ο θανάτω θάνατον πατήσας».

Μην ξεχνούμε πως ληστής κατάκτησε πρώτος τον ουρανό. ΄Αλλωστε οι εγκληματίες είναι «καρποί» όλης της κοινωνίας. Όλοι είμαστε συνυπεύθυνοι για κάθε εγκληματία. Πόσοι εγκληματούν καθημερινά «δια νόμου»; Πόσοι ληστεύουν συνέχεια τους λαούς με «νόμιμο» τρόπο; Και πόσοι θα μπορούσαν ν᾿ αποφύγουν αυτό που έκανε ένας εγκληματίας, αν βρισκόταν στην ίδια θέση μ᾿ αυτόν, με τις ίδιες συνθήκες και τις ίδιες εσωτερικές δομές; Ας μη κρυβόμαστε.

 


 

(Πηγή: Ορθόδοξα Αστυνομικά Μηνύματα, τεύχος 46)

 


 

Εκτύπωση Σελίδας Μείωση Γραμματοσειράς Αύξηση Γραμματοσειράς
Ἐπιστροφή στήν ἀρχή τῆς σελίδας